
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Radio televizija Vojvodine objavila je 4. jula da je njihovog novinara Nenada Jovićevića i 

snimatelja Lasla Raca, dok su snimali požar u radionici preduzeća Agro-Lend u Bečeju, verbalno i 

fizički napao vlasnik tog preduzeća, Roland Sabolčki. Sabolčki je, kako je preneo RTV, uz psovke i 

pretnje, prvo snimatelja sa trotoara ispred radionice odgurao na put, a potom pokušao i da mu 

otme kameru, u čemu je sprečen intervencijom policije. Novinarska udruženja osudila su napad i 

insistirala na tome da ovaj i svaki napad na novinare bude valjano sankcionisan, kako bi se i na 

taj način poslala poruka da je sa praksom koja je ohrabrivala napade na novinare, tako što 

napadači ili nisu bivali otkriveni, ili su, ako i budu otkriveni, kažnjavani samo simbolično, 

napokon gotovo. Nekoliko dana kasnije, Roland Sabolčki obratio se pismom upravi Radio-

televizije Vojvodina, u kojem se izvinjava zbog svog postupka. Sabolčki u pismu, za koje je tražio 

da bude objavljeno, ističe da je požar u radionici bio najteži trenutak u njegovom životu, ali da to 

ne predstavlja opravdanje za njegovo ponašanje. 

 

Mediji su preneli da je zbog velikog broja buradi sa uljem u radionici u kojoj je izbio požar, moglo 

doći do ozbiljne tragedije. Nesporno je da je javnost imala opravdani interes da o ovome bude 

obaveštena. Zakon o javnom informisanju predviđa da niko ne sme da ograničava slobodu 

javnog informisanja nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja, a posebno da ne sme vršiti bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo 

osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Kako iz konteksta proizilazi da je 

Sabolčki zapravo imao nameru da spreči emitovanje snimka u televizijskom programu, to je 

važno napomenuti da je Krivičnim zakonikom, u članu 149. stav 2, neovlašćeno sprečavanje ili 

ometanje emitovanja televizijskog programa sankcionisano kao krivično delo novčanom kaznom 

ili zatvorom do jedne godine. Do zaključenja ovog izveštaja nije saopšteno da li je i kakav 

postupak nadležno tužilaštvo pokrenulo. U svakom slučaju, činjenica da se Roland Sabolčki 

izvinio upravi Radio-televizije Vojvodina zbog svog postupka, te da je naveo da za takvo 

ponašanje nije imao nikakvo opravdanje, mogla bi da svedoči o jačanju svesti o značaju slobode 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

izražavanja, te o društvenoj neprihvatljivosti napada na novinarske ekipe koje izveštavaju o 

stvarima od javnog interesa, bez obzira na konkretne okolnosti.  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, bili smo svedoci još jednog, doduše polovičnog 

izvinjenja novinaru i redakciji, konkretno, novinarki Olji Bećković i Televiziji B92. Naime, lider 

jedne od stranaka nove parlamentarne većine, Velimir Ilić, koji je na konferenciji za štampu 

održanoj 17. jula, optužio Televiziju B92 da vodi medijsku hajku protiv njega, a za novinarku 

Olju Bećković rekao da „nije zdrava“ i da je treba „pravno prevaspitati“, izjavio je dva dana 

kasnije da, iako i dalje smatra da se protiv njegovih saradnika i njega lično na toj televiziji vodi 

„politička hajka“, priznaje da je burno reagovao i izvinjava se „i TV B92 i gospođi Bećković“. 

Desetak dana kasnije, Velimir ilić izabran je za ministra grаđеvinаrstvа i urbаnizmа u novoj 

Vladi Republike Srbije, a skupštinska većina nije smatrala da Ilićevi, više puta ponovljeni napadi 

na medije i novinare, predstavljaju bilo kakvu smetnju da mu se poveri odgovorna javna 

funkcija. Podsetimo, pre samo nekoliko meseci, Ilić je nepravnosnažno osuđen da novinaru 

Vladimiru Ješiću plati naknadu štete povodom napada i uvreda tokom snimanja intervjua 2003. 

godine. Ovaj političar ima dugu istoriju uvreda i pretnji na račun i Olje Bećković i B92, ali i drugih 

medija i novinara, te njegovo najnovije imenovanje svakako daje razlog za zabrinutost da se 

odnos vlasti i novinara neće promeniti ni sa dolaskom nove vladajuće koalicije na vlast u Srbiji. 

 

1.2. Ljiški informativni servis saopštio je 12. jula da je novinarka Mira Kojić, saradnica Revije 

„Kolubara“ i dugogodišnja dopisnica „Napreda“ iz Valjeva, izbačena sa prve sednice Opštinskog 

veća Ljiga u novom sazivu. Servis je preneo da je Miru Kojić, čim je ušla u prostoriju u kojoj se 

sednica održavala, predsedavajući Opštinskog veća, Miodrag Starčević, obavestio da je sednica 

zatvorena za javnost i pozvao da napusti prostoriju. Pošto je novinarka tražila da na sednici, radi 

fotografisanja članova Opštinskog veća, ostane koliko i ekipa Televizije Ljig, stanice čiji se 

program distribuira u lokalnom kablovskom sistemu bez dozvole Republičke radiodifuzne 

agencije, Starčević je pozvao policiju da je sa sednice udalji. Na zahtev novinarke da se i ostali 

članovi Opštinskog veća izjasne o njenom izbacivaju, oni su to i učinili, donevši jednoglasnu 

odluku o njenom udaljavanju sa sednice. Vladajuću većinu u Ljigu čine članovi Socijalističke 

partije Srbije, Nove Srbije, Ujedinjenih regiona Srbije, Demokratske stranke Srbije i Srpske 

radikalne stranke. 

 

Za opštinska veća, kao organe lokalne samouprave, kao uostalom i za sve državne organe i 

organizacije, organe teritorijalne autonomije, javne službe i javna preduzeća, poslanike i 

odbornike, važi obaveza propisana Zakonom o javnom informisanju da informacije o svome 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. U 

konkretnom slučaju Opštinskog veća u Ljigu, ne samo da se uopšte ne vidi da li su postojali i koji 

su mogli biti razlozi zatvaranja sednice za javnost i predstavnike medija, već je očigledno došlo i 

do zakonom izričito zabranjene diskriminacije novinara i medija, budući da jedna ekipa, ekipa 

Televizije Ljig, pri čemu se još radi i o mediju koji program emituje kablovski bez odgovarajuće 

dozvole što je u izričitoj suprotnosti sa odredbama Zakona o radiodifuziji, slobodno snima 

sednicu sa koje je novinarka Mira Kojić izbačena. Kako slučajevi, kao ovaj u Ljigu, nisu retki, 

može se zaključiti da važeći pravni okvir u Srbiji, i pored toga što propisuje obavezu da se 

informacije o radu organa lokalne samouprave, ali i drugih državnih organa, učine dostupnim za 

javnost pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila, zapravo oskudeva u 

mehanizmima koji bi obezbedili da se ta obaveza dosledno poštuje. Bez utvrđivanja 

odgovornosti za ovakva kršenja zakona i bez adekvatnog sankcionisanja odgovornih, zabrana 

diskriminacije novinara i medija i obaveza transparentnosti državnih organa i organa lokalne 

samouprave u svom radu, preti da ostane samo deklarativna i zavisna isključivo od dobre volje 

pojedinačnih nosilaca javnih funkcija.  

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Nezavisno udruženje novinara Srbije, saopštenjem objavljenim početkom jula, 

protestovalo je povodom neshvatljivo dugog trajanja sudskog postupka u kojem treba da bude 

utvrđena odgovornost za slučaj iz juna 2000. godine, kada je Produkcijskoj grupi „Mreža“ 

oduzeta kamera na ulici u centru Zemuna. Tada su novinarki PG „Mreža“, Snežani Stojadinović, i 

snimatelju Aleksandru Kostiću, dok su snimali prilog o napadu na fotokopirnicu Ljubomira 

Rankova, dvojica pripadnika obezbeđenja Srpske radikalne stranke oduzela kasetu sa 

snimljenim materijalom i kameru i odnela ih u obližnje sedište Srpske radikalne stranke, uz 

objašnjenje da će kamera biti vraćena čim se u sedištu stranke pogleda snimljeni materijal. 

Nekih pola sata kasnije, pred policijom koju je PG Mreža pozvala, očevici su prepoznali jednog od 

dvojice pripadnika obezbeđenja, kako izlazi iz sedišta Srpske radikalne stranke u pratnji visokog 

funkcionera stranke, tada ministra saobraćaja u Vladi Republike Srbije, Dragana Todorovića. U 

optužnici koja je povodom ovog slučaja podignuta u novembru 2001. godine, protiv Branislava 

Gavrilovića i Nebojše Gavranova, tadašnje Okružno tužilaštvo je oduzimanje kamere tretiralo 

kao tešku krađu, ne ispitavši da li je i ko iz Srpske radikalne stranke, u čije sedište je kamera 

odneta, dao nalog da se kamera oduzme. U saopštenju NUNS-a navodi se da se jedanaest godina i 

sedam meseci nakon podizanja optužnice, te nakon zakazivanja 37 pretresa i tri obavljena 

veštačenja, postupku i dalje ne nazire kraj. 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

Postupak koji se vodi protiv okrivljenih za oduzimanje kamere Produkcijske grupe „Mreža“, 

grubo oslikava nedelotvornost sudske zaštite slobode izražavanja u Srbiji. Ekipa Produkcijske 

grupe „Mreža“ snimala je u junu 2000. godine izjave Ljubomira Rankova i novinara Dragana 

Stojovića, tada predsednika i potpredsednika Saveza nezavisnih građana za Zemun, ispred 

fotokopirnice Ljubomira Rankova, koja je, kako se sumnjalo, zbog umnožavanja kritičkih 

materijala prema radikalskoj opštinskoj vlasti u Zemunu, bila napadnuta prethodnog dana. 

Istraga koja je vođena, kao i suđenje koje je usledilo i još traje, zanemarila je činjenicu da 

okrivljeni, kao pripadnici stranačkog obezbeđenja, verovatno nisu radili samoinicijativno, već po 

nalogu nekoga od stranačkih funkcionera. Tako imamo još jedan od, u Srbiji inače brojnih 

slučajeva, u kojima se postupci povodom napada na novinare, oduzimanja ili uništavanja njihove 

opreme, i kada se vode, vode samo protiv neposrednih izvršilaca, a ne i protiv nalogodavaca i 

podstrekača. Kada se svemu tome doda i sama činjenica da se postupak vodi već duže od 

decenije, a da još nema ni prvostepene, a kamoli pravnosnažne odluke, utisak o neefikasnosti 

sudske zaštite slobode izražavanja u Srbiji postaje više nego poražavajući. Poređenja radi, protiv 

Dragana Stojovića koji je u ovom postupku saslušavan kao svedok, budući da je spornog dana bio 

jedno od lica koje je Produkcijska grupe „Mreža“ u vreme oduzimanja kamere intervjuisala, i koji 

je nakon jednog od neodržanih pretresa 2002. godine objavio tekst u kome je ukazao da bi 

Dragan Todorović mogao da bude nalogodavac oduzimanja kamere, budući da je kao visoki 

funkcioner stranke nesporno bio u sedištu stranke spornog dana, kao i da mu je jedan od 

okrivljenih bio lični telohranitelj, postupci po dve tužbe koje je Todorović tim povodom podneo, 

davno su okončani. Po Todorovićevoj privatnoj krivičnoj tužbi za klevetu, Stojković je oslobođen, 

ali je u parnici za naknadu štete osuđen prvo da Todoroviću plati 500.000,00 dinara, da bi taj 

iznos u postupku po žalbi bio smanjen na 350.000,00 dinara, a u postupku po reviziji dodatno 

smanjen na 200.000,00 dinara. Prvostepena presuda doneta je 2006. godine, presuda po žalbi 

2008, a po reviziji 2009. godine. Za sve to vreme, krivični postupak protiv lica okrivljenih da su 

oduzela kameru i dalje traje. Zbog toga, padoksalno, 12 godina nakon incidenta, jedini koji je u 

međuvremenu pravnosnažno osuđen da bilo šta plati u vezi sa oduzimanjem kamere, nije ni 

nalogodavac njenog oduzimanja, koji je sve vreme ostao nepoznat, niti neposredni izvršioci koji 

su poznati ali se ili ne odazivaju na sudske pozive ili pozivaju na nesposobnost da prate suđenje, 

već samo novinar koga su njegove kolege iz Produkcijske grupe „Mreža“ intervjuisale 

neposredno pre oduzimanja kamere. 

 

2.2. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), Nezavisno udruženje novinara Srbije 

(NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) protestovali su 12. jula povodom 

presude kojom su Radio 021, novosadski „Dnevnik“ i urednici ovih medija, pred Višim sudom u 

Novom Sadu, pravnosnažno osuđeni da plate naknadu štete za povredu časti i ugleda tužioca 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

Gorana Uroševića koji se trenutno nalazi na odsluženju zatvorske kazne u Požarevcu. Tužba je 

usledila nakon vesti koja je objavljena na portalu Radija 021 i u listu „Dnevnik“, u novembru 

prošle godine, o presudi po kojoj su Urošević i Blažo Bošković iz Starih Ledinaca osuđeni na 

zatvorske kazne u trajanju od pet, odnosno četiri godine zatvora, zbog krivičnog dela iznude. U 

tekstu je pogrešno navedeno da se ta presuda odnosila na slučaj iznude iz 2007. godine (u tom 

procesu je tadašnji Okružni sud postupak protiv Uroševića obustavio), a ustvari se odnosila na 

slučaj iz 2009, kada su ova dvojica, kako se u presudi navodi, „pretnjama i batinama vršili iznudu 

nad većim brojem žena na Kaćkoj petlji“. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviđeno je da svako lice na koje se odnosi netačna 

informacija, a koje zbog njenog objavljivanja trpi štetu, ima pravo na naknadu materijalne i 

nematerijalne štete. Pri tome, odgovornost ne bi smela da bude objektivna, već uslovljena 

odsustvom dužne novinarske pažnje. Novinari i odgovorni urednici su, naime, po zakonu dužni 

da pre objavljivanja informacije koja sadrži podatke o određenom događaju, pojavi ili ličnosti, sa 

pažnjom primerenom okolnostima, provere njeno poreklo, istinitost i potpunost. U konkretnom 

slučaju, dva novosadska medija su šturu informaciju o presudi zbog krivičnog dela iznude 

dopunila raspoloživim, ranije objavljenim informacijama, o tome da je protiv istih lica postupak 

pokrenut zbog slučaja iznude iz 2007. godine, dok se zapravo radilo o drugom slučaju iznude iz 

2009. godine. Ključni problem u ovakvim slučajevima ostaje pitanje načina na koji sudovi cene 

dužnu novinarsku pažnju, odnosno pažnju primerenu okolnostima konkretnog slučaja. U praksi 

srpskih sudova je gotovo nemoguće, makar i samo ilustracije radi, naći presudu u kojoj sud 

zaključuje da objavljena informacija zaista nije tačna, ali da ne postoji osnov za naknadu štete, 

budući da novinar i urednik jesu postupali sa dužnom novinarskom pažnjom. Takođe, kada se 

pozivaju na odsustvo dužne novinarske pažnje kao razlog obavezivanja medija da plati naknadu 

štete, sudovi po pravilu propuštaju da jasno utvrde šta je zahtevani standard dužne novinarske 

pažnje nalagao u konkretnom slučaju. Ovo u praksi kreira situaciju u kojoj mediji praktično 

nemaju pravo na grešku, bez obzira na okolnosti u kojima je do greške došlo, te do potpunog 

ignorisanja zahteva profesije da se vesti, kao „kvarljiva roba“, objavljuju brzo, dok njihovo 

objavljivanje još ima smisla. U tom smislu je i u konkretnom slučaju, po svemu sudeći, jedino bilo 

važno da li je tužilac osuđen za slučaj iznude iz 2007. ili iz 2009. godine, a ne i to šta je zahtevani 

standard dužne novinarske pažnje nalagao u konkretnom slučaju, odnosno da li su novinari i 

urednici dve novosadske redakcije sa pažnjom primerenom okolnostima, u datim uslovima i 

imajući u vidu potrebu da se vesti objavljuju kada su aktuelne, objektivno mogli utvrditi da se u 

konkretnom slučaju radilo o dva, a ne o jednom krivičnom postupku, protiv istih lica, za dva ista, 

odnosno istovrsna krivična dela, sa različitim ishodom. Takođe, imajući u vidu da tužilac jeste 

pravnosnažno osuđen za krivično delo iznude, da je na izdržavanju kazne u drugom delu zemlje, 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

da je i njemu, ali i njegovom okruženju u zatvoru, pristup i regionalnoj štampi iz Novog Sada, ali i 

Internetu, verovatno ograničen, postavlja se pitanje kako je sud cenio nastalu nematerijalnu 

štetu. Naime, opšta pravila određivanja naknade nematerijalne štete podrazumevaju da se 

novčana naknada na ime pretrpljenih duševnih bolova zbog povrede ugleda ili časti, dosuđuje 

samo izuzetno, ako okolnosti slučaja, a naročito jačina bolova i njihovo trajanje, to opravdavaju. 

Ratifikovana Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda predviđa da se 

sloboda izražavanja može ograničiti, između ostalog, samo u meri u kojoj je to neophodno u 

demokratskom društvu. U konkretnom slučaju, svakako bi bilo interesantno videti na koji način 

je postupajući sud utvrdio da okolnosti slučaja, jačina bolova koje tužilac trpi i njihovo trajanje, 

opravdavaju novčanu naknadu nematerijalne štete, kao i sa kojih razloga je cenio da je u 

konkretnom slučaju određivanje novčane naknade neophodno u demokratskom društvu, 

odnosno da svrha zaštite prava tužioca nije mogla biti postignuta i na drugi način, uz poštovanje 

principa proporcionalnosti. 

  

2.3. UNS, NUNS i NDNV pozvali su predsednika Srbije, Tomislava Nikolića, da donese odluku 

o pomilovanju Lasla Šaša iz Subotice koji od 20. jula izdržava kaznu zatvora zbog presude 

Osnovnog suda u Subotici, potvrđene presudom Apelacionog suda u Novom Sadu, kojom je zbog 

krivičnog dela uvrede kažnjen novčanom kaznom od 150.000,00 dinara, a koja je, rešenjem 

Osnovnog suda u Subotici, zamenjena kaznom zatvora u trajanju od 150 dana zbog neplaćanja 

novčane kazne u ostavljenom roku. Šaš je kažnjen po privatnoj krivičnoj tužbi vođe mađarskog 

desnog ekstremističkog pokreta „64 Županije“, Lasla Torockaja, zbog svog teksta koji je, kao 

pismo čitaoca, objavljeno 24. aprila 2007. godine u dnevnom listu „Magyar Szó“. Laslo Šaš je 

novinar koji je svojevremeno sarađivao sa listovima na mađarskom jeziku, „Magyar Szó“ iz 

Novog Sada i „Hét Nap“ iz Subotice. U spornom tekstu Laslo Šaš je izneo kritiku delovanja Lasla 

Torockaja kao ekstremnog desničara, a u svoju odbranu izneo je da nije želeo da uvredi 

Torockaja, već da ovdašnju omladinu zaštiti od velikomađarskog nacionalizma. Inače, sudski 

postupak vođen je u vreme dok je Laslu Torockaju bio zabranjen ulazak u Srbiju odlukom MUP-

a, koji ga je označio kao ekstremistu. UNS, NUNS i NDNV istakli su da, zbog teškog materijalnog 

položaja, Laslo Šaš, ne samo da nije mogao da plati kaznu koja mu je presuđena, već je u 

drugostepenom postupku bio prinuđen da se sam brani, pošto nije mogao da plati advokata 

nakon što je advokat koji ga je zastupao u prvostepenom postupku preminuo. 

 

O paradoksu da ukidanje zatvorske kazne za klevetu i uvredu i njeno zamenjivanje samo 

novčanom, izmenama Krivičnog zakonika iz 2005. godine, preti da dovede do toga da u Srbiji, po 

prvi put nakon dvadeset, a možda i više godina, neko završi u zatvoru zbog uvrede u medijima, 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

pisali smo pre samo dva meseca. Tada je aktivista Antifašističke akcije iz Novog Sada, Zoran 

Petakov, dobio rešenje o izdržavanju kazne zatvora u trajanju od sto dana, jer nije platio kaznu 

za uvredu Irineja bačkog, episkopa Srpske pravoslavne crkve, nanetu u televizijskoj emisiji 

„Klopka“ na BK televiziji još 2005. godine. Podsetimo, dok su do izmena zakona iz 2005. godine, 

kazne za klevetu i uvredu, i kada su izricane, po pravilu izricane samo kao uslovne, i povodom 

njih niko nije bio stvarno zatvaran, izmenama, koje su zatvorske kazne za uvredu i klevetu 

zamenile novčanim, stvorena je situacija u kojoj je moguće da onima koji su za klevetu ili uvredu 

novčano kažnjeni, a odbiju ili nisu u mogućnosti da izrečenu novčanu kaznu plate, ova kazna 

bude zamenjena kaznom zatvora. U uslovima teške ekonomske krize koja je dovela u pitanje i 

samu finansijsku mogućnost velikog broja novinara da plate izrečene kazne, ova mogućnost 

preti da postane pravilo. Druga interesantna stvar je da su i slučaj Zorana Petakova, i slučaj Lasla 

Šaša, vezani za kritiku desnog ekstremizma, samo što je u jednom slučaju, kritiku u medijima 

izneo građanski aktivsta, a u drugom slučaju, novinar. Dok je Petakov bio osuđen zbog mišljenja 

da Srpska pravoslavna crkva propagira ideologiju u kojoj se prepoznaju desni ekstremisti, te da 

su pojedine vladike Srpske pravoslavne crkve imale uticaj na stvaranje desničarskih 

ekstremističkih grupa, Laslo Šaš osuđen je zbog iznošenja kritike politike velikomađarskog 

nacionalizma koju zastupa vođa mađarskog desnog ekstremističkog pokreta „64 Županije“, Laslo 

Torockaj. U oba slučaja, kritici su bile izložene javne ličnosti, jednom, episkop Srpske 

pravoslavne crkve, drugi put, političar iz susedne Mađarske koji se zalaže za reviziju 

Trijanonskog ugovora iz 1920. godine, kojim su definisane mađarske državne granice. Obe 

presude krajnje su problematične sa aspekta usklađenosti sa ustavnim jemstvom slobode 

izražavanja, kao i sa odredbom Ustava Srbije kojom se garantuje da će srpski sudovi u ovakvim 

stvarima zakonske odredbe koje se tiču ljudskih prava, pa tako i prava na slobodu izražavanja, 

tumačiti u korist unapređenja vrednosti demokratskog društva, saglasno važećim 

međunarodnim standardima i praksi međunarodnih institucija koje nadziru njihovo 

sprovođenje, što bi drugim rečima trebalo da znači, saglasno praksi Evropskog suda za ljudska 

prava u primeni člana 10. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. 

Slučaj Lasla Šaša bolno je pokazao koliko je Srbija izgubila odbijajući da još 2005. godine 

dekriminalizuje klevetu i uvredu. Punu dekriminalizaciju klevete i uvrede predvideo je tek 

Predlog Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika koji je prethodna vlada uputila 

Skupštini Srbije na usvajanje 31. januara ove godine, ali koga Narodna skupština, do svog 

raspuštanja pre majskih izbora ove godine, nije stigla da usvoji. U međuvremenu, neposredno po 

isteku perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, već 3. avgusta, novi predsednik Srbije, Tomislav 

Nikolić, doneo je odluku o pomilovanju Lasla Šaša, tako da je on pušten iz zatvora u kome je 

proveo dve nedelje. 

 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

2.4. Ustavni sud Srbije usvojio je 4. jula ustavnu žalbu Brankice Stanković i Verana Matića, 

autorke istraživačkog serijala „Insajder“, koji se emituje na Televiziji B92 i odgovornog urednika 

te medijske kuće, te utvrdio da je presudama bivšeg Četvrtog opštinskog suda u Beogradu i 

bivšeg Okružnog suda u Beogradu, iz 2008, odnosno 2009. godine, povređeno njihovo ustavom 

zajemčeno pravo na pravično suđenje, te naložio ponavljanje postupka po žalbi protiv 

prvostepene presude bivšeg Četvrtog opštinskog suda. U konkretnom slučaju, Ustavni sud je 

našao da je pravo novinarke i odgovornog urednika na pravično suđenje povređeno 

propuštanjem i prvostepenog suda, ali i drugostepenog – u postupku po žalbi, da izvedu dokaz 

koji su tuženi predložili, konkretno, da službenim putem zatraže dokument Ministarstva 

unutrašnjih poslova na koga su se tuženi pozvali i izvrše uvid u njega, kako bi utvrdili istinitost, 

odnosno vernost prenosa sporne informacije. 

 

Ovaj slučaj tiče se tеlеviziјskе еmisiје „Insајdеr“, аutоrkе Brаnkice Stаnkоvić, еmitоvаnе nа 

prоgrаmu Теlеviziјe B92 još u dеcеmbru 2006. gоdinе. Еmisiја sе bаvilа pоlоžајеm nоsilаcа 

tužilаčkih funkciја, tе mоgućnоstimа vršеnjа nеzаkоnitоg uticаја nа njihоv rаd. U delu emisije 

koji se ticao tadašnjeg Оkružnоg tužiоcа u Bеоgrаdu, Мilоvаnа Bоžоvićа, preneto je da je njеgоv 

sin, Ivan Bоžоvić, u Bеlој knjizi МUP-а оpisаn kао čоvеk vеоmа blizаk оrgаnizоvаnој kriminаlnој 

grupi kоја tеsnо sаrаđuје s crnоgоrskоm mаfiјоm. Ista informacija početkom 2006. godine, bila 

je objavljena u drugim medijima, konkretno, u dnevnom listu „Blic“. Tokom postupka, tuženi 

novinari tvrdili su da su prоvеrаmа prеkо višе nеzаvisnih pоliciјskih izvоrа dobili nesumnjivu 

potvrdu ove informacije, ali su se istovremeno i pozvali na pravo da štite poverljivost svojih 

izvora. Sama Bela knjiga predstavlja skup оpеrаtivnih sаznаnjа pоliciје о grupаmа i pојеdincimа 

kојi sе bаvе оrgаnizоvаnim kriminаlоm, koji se kontinuirano dopunjuje i ažurira, a javnosti je 

najpoznatija njena verzija iz 2003. godine, koju je tokom vanrednog stanja, proglašenog nakon 

atentata na predsednika vlade, Zorana Đinđića, tadašnji ministar unutrašnjih poslova, Dušan 

Mihajlović, delio novinarima. Brankica Stanković tvrdila je da se u konkretnom slučaju radilo o 

kasnijoj verziji Bele knjige, sačinjenoj nakon vanrednog stanja. O tome da takve, novije verzije 

Bele knjige, postoje, javno je govorio i Ivica Dačić, nakon što je postao ministar unutrašnjih 

poslova 2008. godine. U konkretnom postupku, međutim, bivši Četvrti opštinski sud, iako je 

takav zahtev bio stavljen od tuženih, odbio je da službenim putem traži od Ministarstva 

unutrašnjih poslova konkretne operativne podatke, i osudio je novinare na osnovu pravila o 

teretu dokazivanja. Iako se u konkretnom slučaju Ustavni sud nije upuštao u ocenu da li je 

novinarima povređeno pravo na slobodu izražavanja na taj način što su osuđeni јеdinо iz rаzlоgа 

što u kоnkrеtnоm slučајu nisu mogli dа pribаve dоkumеnt kојi bi pоslužiо kао dоkаz zа njihove 

tvrdnjе, a nisu mogli da ga pribave iz rаzlоgа štо је tај dоkumеnt u kоnkrеtnоm slučајu bio 

klаsifikоvаn kао pоvеrlјiv, tе kао tаkаv nоvinаrima оbјеktivnо nеdоstupаn, ova presuda jeste 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2012. 

 

značajna iz više razloga. Prvo, njome su novinari dobili priliku da im se u ponovljenom postupku 

sudi pravično. Drugo, makar i posredno, potvrda Ustavnog suda da su sudovi dužni da utvrđuju 

činjenice u medijskim sporovima tako što će i službenim putem tražiti dokaze u slučajevima kad 

novinari, u nameri da štite svoje izvore ili zato što su im ti dokazi objektivno nedostupni, ne 

mogu da ih obezbede sami, nesumnjivo doprinosi slobodi izražavanja, ali i daje odgovarajuću 

težinu pravu novinara da štite poverljivost izvora. Ovde takođe valja reći i da u krivičnom 

postupku koji je vođen protiv novinarke istim povodom, krivični sud jeste tražio od Ministarstva 

unutrašnjih poslova uvid u operativne podatke koji se odnose na Ivana Božovića, te da je nakon 

što ih je i dobio, doneo presudu kojom je odbio tužbu za klevetu. Božović se na ovu presudu 

žalio, a predmet je tokom žalbenog postupka zastareo.  

 


